پایان نامه ها

دانلود پایان نامه رشته های معماری و شهرسازی برنامه ریزی شهری مدیریت آموزشی شیمی فیزیک ریاضی زیست شناسی کشاورزی تربیت بدنی بازاریابی گرافیک پژوهش هنر تبدیل انرژی مشاوره ساخت و تولید صنایع غذایی رایگان پروژه تحقیق پژوهش مقاله پلیمر سمینار

پایان نامه ها

لینک های سایت دانلود پایان نامه و سمینار ارشد – سبز فایل : دانلود پایان نامه حقوق - دانلود پایان نامه مدیریت - دانلود پایان نامه روانشناسی

دانلود پایان نامه رشته های معماری و شهرسازی برنامه ریزی شهری مدیریت آموزشی شیمی فیزیک ریاضی زیست شناسی کشاورزی تربیت بدنی بازاریابی گرافیک پژوهش هنر تبدیل انرژی مشاوره ساخت و تولید صنایع غذایی رایگان پروژه تحقیق پژوهش مقاله پلیمر سمینار

دانلود متن کامل با فرمت ورد پایان نامه های کارشناسی ارشد خرید و فروش و معاوضه پایان نامه آرشیو پایان نامه مجموعه کامل پایان نامه دسترسی متن کامل پایان نامه های ایران داک (گنج)

آخرین مطالب

۱۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

 دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

نوع روش تحقیق

تحقیق انجام شده بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس روش پیمایشی و آزمون تحلیل عاملی میباشد.

تحقیق حاضر از این نظر کاربردی است که نتایج آن برای گروههای مختلف برنامه ریزان و مدیران بخشهای روستائی و دستگاههای دولتی سیاستگذار قابل بهره برداری است.و از این جهت پیمایشی است که می بایست داده ها از طریق روش میدانی جمع آوری گردد. همچنین محیط میدانی این تحقیق دهیاریهای استان گیلان میباشند که همبستگی هدف اصلی تحقیق است تا مشخص شود کدام یک از عوامل تاثیر بیشتری بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان دارد.

1-5 روش جمع­آوری اطلاعات

در این تحقیق بمنظور جمع اوری اطلاعات مورد نیاز از روش میدانی استفاده شده است.و برای غنای بیشتر مبانی نظری نیز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با کارشناسان دفتر امور روستایی استانداری بهره گرفته شده است. مطالعات کتابخانه ای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی و خارجی و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی (اینترنت) و استفاده از تجارب محققین دیگر مد نظر می باشد.

محقق از مطالعات میدانی جهت جمع آوری داده و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای آزمونهای آماری استفاده کرده است.

1-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از آنکه پژوهشگر روش تحقیق خود را مشخص کرد و با استفاده از ابزار مناسب داده ها و اطلاعات مورد  نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد اکنون نوبت آن است با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسب که با روش تحقیق ،نوع متغیرها و… سازگاری دارد ، داده های جمع اوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید.و در نهایت فرضیه ها را آزموده و تکلیف آنان را مشخص کند.و سرانجام بتواند پاسخی برای پرسشی که تحقیق برای بدست اوردن آن بود بیاورد(خاکی،1383،ص303)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

8 سؤال تحقیق

سوال اصلی این تحقیق عبارت است از :” عوامل تاثیرگذار بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریها کدامند و میزان تاثیر هر کدام چقدر است؟”

10 اهداف تحقیق

1-10-1 هدف اصلی

تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان می باشد.

1-10-2 هدف فرعی

اولویت بندی عوامل شناسایی شده و ارائه مدل

 
  • مدیر سایت

تعیین ساختار سازمانی و بهره وری کارشناسان فنی دهیاریها-پایان نامه

مدیر سایت | پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۳۹ ب.ظ

 دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

عوامل ساختاری

تغییرات ساختاری جامعه در بهره‌وری ملی و بهره‌وری سازمانی، به طور مستقل از مدیریت سازمان، تأثیر می‌گذارند. در بلندمدت این تأثیرگذاری دوطرفه است همان طور که تغییرات ساختاری در بهره‌وری اثر می‌گذارد، تغییرات بهره‌وری موجب تعدیل ساختار می‌گردد این تغییرات تنها نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی نیستند، بلکه موجب آن نیز می‌باشند. درک این تغییرات به بهبود سیاست دولت، برنامه‌ریزی عینی‌تر و هدف دار افزایش بهره‌وری در بنگاه و توسعه زیربنائی اقتصادی و تغییرات اجتماعی و جمعیتی از عوامل مهم تغییر ساختارند.

– تغییرات اقتصادی: مهمترین تغییرات اقتصادی در الگوی اشتغال، ترکیب سرمایه و تکنولوژی، اندازه بنگاه و رقابت اتفاق می‌افتد. تحرک اقتصادی (رشد اقتصادی، قدرت و ثبات پولی، درآمدسرانه، تولید صنعتی)، کارآیی صنعتی (تولید صنعتی، هزینه شاتغال، بازده صنعتی، انگیزه‌های اشتغال، بازگشت سرمایه حضور فعال در بازار خارجی)، تحرک مالی حضور در بازار رقابت، منابع انسانی، قوانین و مقررات مالی ومالیاتی و پولی و ارزی، منابع و زیربناهای اقتصادی (تسهیلات حمل و نقل و ارتباطات). توجه به صادرات خارجی توجه به نوآوری و اختراعات، ثبات سیاسی و اقصتادی و میزانی که استراتژیهای تبلوری از روحیه اجتماعی باشند در رقابت صنعتی و افزایش بهره‌وری مؤثرند (خاکی، 1386، ص 48).

– تغییرات اجتماعی و جمعیتی: ارزشهای اجتماعی و فرهنگی تغییر می‌کند و سنتها به تدریج دگرگون می‌شود. این دگرگونیهای اعتقادی و سنتها در تحولات اجتماعی و اقتصادی و ساختار آنها اثر می‌گذارد کشورها به موازات جهت‌گیری توسعه که امری ضروری و اجباری می‌نماید که همگی این تغییرات و اصلاحات نمی‌توانند از دیدگاه کارآفرینان و تأثیر آنها بر بهره‌وری نادیده گرفته می‌شوند (خاکی، 1386، ص 49).

ª منابع طبیعی

مهمترین منابع طبیعی نیروی انسانی، زمین، سوخت و مواد خام است توانائی ملتها در ایجاد بسیج و مصرف این منابع تأثیر انکارناپذیری در بهبود بهره‌وری آنان دارد.

– نیروی انسانی: انسانها با ارزشترین منابع طبیعی جامعه هستند چندین کشور پیشرفته نظیر ژاپن، سوئیس و هلند که فاقد زمین کافی، مواد سو ختی و مواد معدنی هستند که به خوبی، دریافته‌اند که تنها مهمترین منابع طبیعی توسعه و رشد آنان انسانها و مهارت آموزش، طرز تفکر و انگیزه‌های آنان است و سرمایه‌گذاری در این عوامل سبب بهبود کیفیت مدیریت و نیروی انسانی می‌شود این کشورها توجه زیادی به تعلیم و تربیت و آموزش عملی نیروی انسانی می‌شود این کشورها توجه زیادی به تعلیم و تربیت و آموزش عملی نیروی انسانی می‌شود این کشورها توجه زیادی به تعلیم و تربیت و آموزش عملی نیروی انسانی خود می‌کنند. کشورهای با درآمد سرانه بالاتر معمولاً آموزش بهتر و بیشتری و تفریح و گذران اوقات فراغت، به علت کاستن از بیماریها و نیز جلوگیری از عدم حضور در محل کار، موجب صرفه‌جویی  زیادی برای بنگاهها شده و در ضمن بر کیفیت نیروی انسانی و سلامت آنان افزوده و به افزایش بهره‌وری و تداوم آن کمک کرده است(خاکی، 1386، ص 49).

– زمین: زمین به مدیریت صحیح، احیا و سیاستهای ملی نیاز دارد و گسترش صنایع و افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد، عوامل تخریب زمین می‌باشند فشار برای افزایش بهره‌وری کارگ شاغل در زمین و یا هر هکتار زمین به نابودی خاک کمک می‌کند(خاکی، 1386، ص 49).

– سوخت : انرژی منبع با اهمیت دیگری است که باید بدان توجه خاص کرد. افزایش بهای نفت در دهه 70 کاهش بهره‌وری در سطح جهانی به همراه داشت و با وجود سرمایه‌گذاریهای هنگفت بهره‌وری افزایش نیافت تقاضا برای نفت، صرف نظر از جنبه سیاسی آن، تابع قیمت و سوخت جایگزین است به علاوه عرضه نفت بر ترکیب سرمایه و نیروی کار در اقتصادی کشورها تأثیر دارد و افزایش و کاهش عرضه آن نه تنها بر بهره‌وری بلکه بر محیط زیست تأثیر دارد(خاکی، 1386، ص 501).

– مواد خام: مواد خام نیز از عوامل اصلی بهره‌وری در صنایع هستند. بهای مواد، همانند قیمت نفت برای سایر کشورها، همیشه با نوسانات نسبتاً شدید همراه است. از آنجا که با ارزش‌ترین و در دسترسترین مواد معدنی عمدتاً استخراج شده‌اند بهره‌برداری از معادن موجود که از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند و در عمق بیشتری از زمین قرار دارند مستلزم سرمایه‌گذاری و در اختیار گرفتن نیروی انسانی متخصص است که بر هزینه تولید و در نتیجه کاهش بهره‌وری شتاب می‌دهد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

8 سؤال تحقیق

سوال اصلی این تحقیق عبارت است از :” عوامل تاثیرگذار بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریها کدامند و میزان تاثیر هر کدام چقدر است؟”

10 اهداف تحقیق

1-10-1 هدف اصلی

تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان می باشد.

1-10-2 هدف فرعی

اولویت بندی عوامل شناسایی شده و ارائه مدل

 
  • مدیر سایت

پایان نامه بررسی سیستم پاداش و بهره وری کارشناسان فنی

مدیر سایت | پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۳۴ ب.ظ

 دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

23  فرهنگ بهره‌وری

با پی بردن به اهمیت بهره‌وری در سطح جهان، موضوع دیگری را می‌توان به میدان بحث و گفتگو وارد کرد و آن فرهنگ بهره‌وری است. تعاریف مختلفی برای فرهنگ شده است، یک تعریف جامع آن عبارت است از ویژگی با خصوصیت اصلی و اساسی که بوسیلة یک ملت در طول زمان شکل می‌گیرد، بطوری که کلیة پندارها و رفتارهای اجتماعی آن ملت مبتنی بر این خصوصیت می‌شود. اما گاهی کلمة فرهنگ با کلمة دیگری همراه می‌شود، همانند فرهنگ تولید، فرهنگ کشاورزی، فرهنگ بهره‌وری و مانند اینها «بنابراین فرهنگ بهره‌وری مجموعه‌ای از الگوهای شکل یافته در کاربرد منابع است، که موجب ارتقاء یا کاهش بهره‌وری می‌شود». فرهنگ بهره‌وری نتیجة وجود سه ویژگی در نیروی کار جامعه است، بیشن، دانش و کوشش. اگر فعالیتهای اکثریت مردم یک جامعه آمیخته با این سه ویژگی باشد می‌توان حاکمیت بهره‌وری را در آن جامعه پذیرفت. منظور از بینش، باور و اعتقاد در کار است، اگر شخص نسبت به کاری که انجام می‌دهد از انگیزة بسیار قوی برخوردار باشد، از انجام آن کار و پیشرفت حاصل احساس لذت و شادی می‌کند، تنها اعتقاد و باور نسبت به اهداف کار کافی بنظر نمی‌رسد بلکه باید شیوه‌های انجام کار را نیز خوب بداند، نا آگاهانه برای انجام کاری قدم برندارد. ویژگی دانش باعث تقویت عادات زیر می‌شود:

  • عادت برای انتخاب مناسبترین وسیله و شیوه برای انجام کار.
  • عادت به ارزیابی کار و مقایسة آن با تواناییها و امکانات.
  • عادت به فراگیری و یادگیری آن چه در انجام بهینة کار او را یاری می‌دهد.

عادت به برنامه‌ریزی، تشخیص امور غیر مهم از مهم

و بالاخره ویژگی سوم یعنی کوشش به معنای تلاش عملی برای انجام کار است. شخص اگر باور و اعتقاد به اهداف کار داشته باشد و از دانش کافی برای انجام کار نیز برخوردار باشد تنها علتی که ممکن است دستیابی به اهداف را برایش دشوار کند، سستی و تنبلی است. اگرچه ممکن است ریشة خیلی از تنبلیها در عدم وجود  دو ویژگی قبلی باشد اما گاهی اوقات ممکن است ناشی از عوامل دیگری نیز باشد، در هر صورت اگر دقت کنیم خواهیم دید که ویژگیهای فرهنگ بهره‌وری در سه مولفة بینش، دانش و کوشش خلاصه می‌شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که بهره‌وری فقط نباید به محیط‌های صنعتی منحصر شود بلکه باید به صورت یک فرهنگ درآید که در همه جا از زندگی فردی و خانوادگی گرفته تا کارخانه، دانشگاه، اداره، مزرعه، بازار و خیابان حضوری مؤثر داشته باشد. در همه جا و برای هر کار در جهت بهره‌وری بهینه از منابع موجود کوشید و برای ساده کردن و کوتاه کردن روشهای انجا کار و بهره‌وری، همة امکانات به کار گرفته شده را در نظر داشت. وقتی که بهره‌وری بصورت یک فرهنگ درآید، آن وقت جامعه و کشور به مجموعه‌ای پویا تبدیل می‌شود که در آن از هر فرصت و از هر امکان به نفع انسانها بهره‌برداری خواهد شد و فرصت قابل  توجهی از منابع موجود ایجاد می‌گردد این بهترین راه برای نجات انسان از فقر و همة مصائب و سختیهایی است که در طول تاریخ به دلیل نداشتن امکانات با آن دست به گریبان بوده است (شیروانی و صمدی،1378 ، ص 82).

عینیت یافتن مفهوم بهره‌وری در سطوح ملی، صنعت، یک مؤسسه خدماتی یا تولید کالا و در سطح افراد، زندگی فرد و جمع را رو به اعتلا خواهد برد. اگر چه کاربرد «بهره‌وری» در فرهنگ امروز ما مفهومی تازه است شاید بتوان گفت شروع آن، به آغاز حیات بشری و تلاش آدمی برای ادامة حیات و تشکیل تمدنها باز می‌گردد. برای افزایش بهره‌وری در سازمان نیازمند به تأمین شرایط متعددی هستیم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام وظایف خود مهمترین عامل بهره‌وری است و انگیزش کارکنان نیز با افزایش سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان فراهم می‌آید. اما برای

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

8 سؤال تحقیق

سوال اصلی این تحقیق عبارت است از :” عوامل تاثیرگذار بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریها کدامند و میزان تاثیر هر کدام چقدر است؟”

10 اهداف تحقیق

1-10-1 هدف اصلی

تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان می باشد.

1-10-2 هدف فرعی

اولویت بندی عوامل شناسایی شده و ارائه مدل

 
  • مدیر سایت

پایان نامه بررسی رابطه حجم معاملات، تغییر قیمت و بازده سهام

مدیر سایت | پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۲۹ ب.ظ

 دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 بررسی روش حادثه سنجی با تمرکز بر اعلام اخبار مربوط به DPS و EPS

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

نتیجه فرضیه اصلی:

 

جدول 2-3) آنالیز واریانس مربوط به فرضیه اصلیزارع در نتیجه فرضیه اصلی این گونه بیان می‌کند از آنجا که در تصویر بالا مقدار احتمال معناداری از مقدار α  از جمله 05/0 α=  کوچک‌تر است بنابراین فرض صفر آزمون رد می‌شود. یعنی اینکه حداقل یکی از متغیرهای مالی بیان شده بر حجم معاملات تاثیرگذار است. با توجه به نتایج بررسی فرضیه‌های فرعی، 9 فرضیه از 11 فرضیه فرعی تایید شده است، بنابراین متغیرهای مالی شرکت‌ها بر حجم معاملات آنها در بورس اوراق بهادار تاثیر معنادار دارد.

برای پاسخ به سوال دوم یا هدف دوم که کدام متغیرها در حضور متغیرهای دیگر می‌توانند بر حجم معاملات تاثیرگذارتر باشند، از روش رگرسیون پسرو استفاده شده است. در این روش ابتدا تمام متغیرها را وارد مدل کرده سپس متغیرهایی که در حضور سایر متغیرها اثر کمتری بر متغیر پاسخ دارند، حذف کرده تا در نهایت موثرترین متغیرها در مدل باقی بمانند. متغیرهای باقی مانده عبارتند از: EPS، نسبت ، ریسک سهام در سال قبل، رتبه نقدشوندگی، بازدهی سالانه و مقدار روند قیمت سهام در سال قبل.( طالب نیا، قدرت اله و زارع نیکو پرور یزدی، محمود.، 1389، بررسی تاثیر متغیرهای مالی شرکت‌ها بر حجم معاملات آن‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات مالی، شماره 29).

 

 

 

جدول 2-4) نتایج رتبه‌بندی متغیرهای مالی بر حسب میزان تاثیر آنها بر حجم معاملات شرکت‌ها2-7-2-2) تحقیق زیودار:

موضوع: بررسی رابطه تجربی بین حجم معاملات و بازده سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران

اهداف کلی تحقیق:

۱- شناخت عوامل روانی بازار و رفتار سرمایه­گذاران در بازار بورس تهران و نحوه عکس العمل آنها به اطلاعات.

۲- بررسی تاثیر حجم معاملات بر تغییرات قیمت و روند آن.

۳- کمک به سرمایه­گذاران در انجام معاملاتشان برای پیش­بینی روند آتی قیمت.

۴- بررسی روند تغییر قیمت در بورس تهران.

فرضیاتی که در این تحقیق مطرح شده است به شرح زیر می‌باشد: 

۱- رابطه بین حجم معاملات و تغییر قیمت سهام مثبت است.

۲- رابطه بین حجم معاملات و قدر مطلق تغییر قیمت سهام مثبت است.

۳- یک رابطه پویا بین حجم معاملات و بازده سهام وجود دارد.

۴- حجم معاملات توضیح دهنده ناپایداری بازده می­باشد.

در تحقیقی که توسط زیودار در خصوص بررسی آزمون تجربی حجم معاملات بر روی بازده سهام صورت گرفته بیشتر به نقش اطلاعات و افشای اطلاعات و تاثیر آن بر حجم معاملات و به طبع آن تاثیری که بر قیمت و بازده می‌گذارد پرداخته شده است. در این تحقیق از 4 فرضیه به ترتیب زیر نام برده شده :

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

  • اهداف تحقیق:

بررسی رابطه حجم معاملات، تغییر قیمت و بازده سهام از موضوعاتی است که از سال 1959 میلادی تاکنون مورد توجه محققان مالی و اقتصادی قرار داشته است. بورس اوراق بهادار تهران و بازار سرمایه در ایران بازار جوانی است، اما گاهی دیده شده که بسیاری از معامله‌گران جزء در بازار سرمایه از حرکات حجم معاملات و یا تغییرات قیمت برای تصمیمات آنی و کوتاه مدت خود چشم‌پوشی نمی‌کنند و تغییرات قیمت و حجم معاملات را ناشی از اخبار و اطلاعاتی می‌دانند که ممکن است به گوش آنها نرسیده باشد.

هدف اصلی در این تحقیق بررسی رابطه حجم معاملات با قیمت و بازده سهام می‌باشد. در واقع در این تحقیق محتوای اطلاعاتی حجم معاملات در یک دوره 7 ساله از ابتدای سال 1384 تا انتهای سال 1390 مورد بررسی قرار داده تا از طریق بالاترین حجم معاملات غیر طبیعی به بازده غیرطبیعی سهام دست پیدا نمود در نتیجه راهکاری برای سرمایه‌گذاران ارائه کرد.

 

 
  • مدیر سایت

 دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 ارزیابی کارایی کانال های توزیع با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

 

– تعریف توزیع و کانالهای توزیع

توزیع یکی از اجزای آمیخته بازاریابی است که در ساده‌ترین حالت، وظیفه انتقال محصول از محل تولید به محل خرید مشتری را بعهده دارد. به‌عبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد. کانال توزیع مجموعه‌ای از سازمانها و افراد وابسته است که کالا یا خدمت مورد نظر را در دسترس مشتریان نهایی قرار می‌دهد. کانال توزیع، تولیدکننده و مشتریان کالا را به یکدیگر متصل می‌کند. (نوتیلا[1] و همکاران، 2011 : 3)

بر اساس تعریف انجمن بازاریابان آمریکا[2] یک کانال توزیع « ساختاری از واحدهای سازمانی درون شرکت و واسطه های برون شرکت، عمده فروش و خرده فروشی هایی هستند که کالا یا خدماتی را بازاریابی می‌کنند.» تعریف کانال توزیع عمداً از بازاریابی داخلی سازمان شرکت و نیز سازمانهای مستقل خارج از شرکت نام برده زیرا مدیر بازاریابی بایستی برای رسیدن به توزیع محصول از ترکیب هر دو بهره ببرد. توزیع انتقال فیزیکی کالاها از طریق کانالها می‌باشد و کانالها ساخته شده از واحدهای ساختاری داخلی و خارجی هستند که عملیات رساندن کالا یا خدمات را انجام می‌دهند. (ساوجی، 1388 : 56)

بیشتر تولیدکنندگان کالاهای تولیدی خود را به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان نهائی نمی‌فروشند. تعداد زیادی واسطه بین این دو قرار می‌گیرند که کارهای متعددی را انجام می‌دهند. این واسطه‌ها یک کانال بازاریابی بوجود می‌آورند که کانال توزیع یا کانال تجاری نیز می‌نامند. کانال بازاریابی[3] عبارت است از مجموعه‌ای از سازمان های مستقل که درگیر فرایند عرضه کالا یا خدمت برای مصرف کننده هستند. (کاتلر، 1388 : 446)

سیستم بازاریابی عبارتست از تعداد زیادی از افراد و سازمانهائی که از طریق اطلاعات، محصولات، مذاکرات، مخاطرات، امکانات و انسانها با هم ارتباط دارند. شرکت‌ها و گروه های خاصی نیز در این سیستم، کانال توزیع محسوب می‌شوند که ارتباط دهنده تولیدات و خدمات سازمان با مصرف‌کنندگان فردی و سازمانی هستند. هر کدام از این کانالها در سیستم بازاریابی تلاش می‌کنند تا نیازها و خواسته‌های استفاده‌کنندگان نهائی بازار هدف خود را ارضا کنند. (روستا و همکاران، 1388 : 288)

روابط پیچیده بین اجزای مختلف کانال توزیع به اشکال مختلفی بیان شده است. در مطالعه لیندگرین به سال 2011 این روابط به صورت  شکل 2-1 ترسیم شده است:

[1] Mikko Knuutila, et al 2011

[2] US Marketing Assosiation, USMA

[3] Marketing channel

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

اهداف اساسی تحقیق

برای بسیاری از شرکت‌ها، سیستم توزیع یک تصمیم اساسی برای ایجاد یک کسب و کار موفق است. سیستم توزیع برای عملکرد کارآمد و سودآوری شرکت فوق‌العاده مهم است. حال با توجه به وجود انواع کانال‌های توزیع سعی در بررسی و ارزیابی کارایی آن‌ها و انتخاب کانال توزیع کارا در شرکت کرانه تجارت بین‌الملل جهت افزایش میزان فروش و سهم بازار نمودیم. برای این منظور شاخصه‌ای مهم جهت ارزیابی کارایی کانال‌های توزیع انتخاب سپس جهت مقایسه آن‌ها از روش تحلیل پوششی داده‌ها ( DEA ) استفاده خواهد شد.

 
  • مدیر سایت

پلیس و عوامل گشت برای انجام وظایف با اختیارات تعیین شده در قانون، در شهرتبریز انجام وظیفه می کند.تا تمام وظایف و مأموریت های محوله و مسائل و وقایع شهر را حل کند که برای انجام این امر دارا بودن برخی خصوصیات شخصی و برخورد صحیح  و منطقی با هر مسئله ای نقش حیاتی در عملکرد عوامل گشت ایفا می کند.  و همانگونه که در فصل اول اشاره شد هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر بروز اعمال خلاف شئون انتظامی کارکنان مورد مطالعه گشت انتظامی شهرستان تبریز در سال 1391 می باشد در این فصل به دیدگاه های نظری مرتبط با موضوع و نظریه مبنای این تحقیق، پرداخته شده و چارچوب نظری ، مدل مفهومی تحقیق، فرضیه های تحقیق ، مدل تحلیلی تحقیق ارائه خواهد گردید .

 

2-2 مبانی نظری

دانش پژوهان ، متخصصان و سیاستمداران معتقد بر این نظرند که فساد از موانع عمده صلح و ثبات ، توسعه پایدار، دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان است. گسترش فساد ، ثبات و امنیت جوامع را به خطر می­اندازد. ارزش­های اخلاقی و مردم سالاری را سست ، و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی را تهدید می­کند. اکنون جهانیان می­دانند که لازمه­ی استقرار دولت کارآمد ، اثربخش و عدالت ­محور ، مبارزه با فساد است. با این حال ، فساد در حال تبدیل شدن به پدیده­ای فراگیر است که تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه با آن روبرو هستند به گونه­ای که یکی از اهداف همه­ی دولتها مبارزه با آن است. در این راستا پژوهش­های بسیاری درباره عوامل موفقیت و اثربخشی سازمان­ها ، چگونگی مبارزه با فساد و کاهش آن انجام شد، و موضوعات مختلفی از جمله ساختار سازمانی ، فرآیندهای سازمانی ، مسائل محیطی ، فرهنگ سازمانی و … مورد توجه صاحب ­نظران قرار گرفته است. در دین مبین اسلام نیز فساد اقتصادی مورد توجه اکید قرار گرفته ، و مبارزه با این پدیده از مصداق­ های برجسته اقامه قسط و عدل بیان شده است. به عنوان مثال حضرت علی (ع) به مالک اشتر فرماندار مصر چنین می­فرمایند: «کارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و با حیا از خاندان­ های پاکیزه و با تقوا که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب کن ( نهج البلاغه ، 1381 ، 579 ) .

 

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

  • مدیر سایت

-3- ضررورت و اهمیت تحقیق

علیرغم اجماع بر روی اهمیت مسأله‌ی سفارشی سازی، هنوز درباره ی نحوه‌ی پیاده‌سازی سفارشی سازی و واقعیت آن اختلاف‌نظر وجود دارد و از حیث دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. می‌توان چنین دریافت که مصرف کنندگان خدمات شخصی شده را نسبت به خدمات عمومی بیشتر ترجیح می‎دهند، زیرا این نوع از خدمات را سازگار با نیازهایشان می‌بینند (بل[1] و همکاران، 2006). انجام سفارش ارایه شده از سوی مشتری و در نظر گرفتن سیستم‏هایی برای تحویل‏ سریع کالای سفارش داده شده به وی، به اندازه سایر عواملی که پیش از این به آنها اشاره‏ شد در وفاداری تاثیرگذار هستند. یک سیستم تدارکات کارآمد که تحویل‏ سریع محصول به مشتری را تضمین نماید باعث رضایت مشتری و وفاداری او خواهد شد. علاوه بر سرعت در تحویل کالا، سیستم تدارکات بایستی امکان ارایه محصول با روش‏های‏ مختلف را میسر سازد. برخی از مشتریان ترجیح می‏دهند که محصولاتی را که سفارش‏ داده‏اند از طریق پست دریافت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تمایل داشته‏ باشند شخصا به یک فروشگاه مراجعه کرده و پس از صحبت با فروشنده کالای مورد نظر خود را تحویل بگیرند.

در استراتژی مشتریان، وفاداری برای هرسازمان اهمیت بسیاری دارد. وفاداری واژه ای مثبت است. امروزدیگر رضایتمندی مشتریان کافی نبوده و شرکتها نباید به رضایتمندی مشتریان دلخوش کنند. آنها بایدمطمئن شوند که مشتریان رضایتمندشان، وفادارهم هستند. درده سال گذشته به طور قابل توجهی، توجه به وفاداری مشتریان افزایش یافته است وامروزه وفاداری مشتریان به عنوان دستورالعملی برای افزایش درآمد مطرح است. امااین شاید قدم اول درتکامل مشتری مداری محسوب می شود (سالاری، 1384، 42). با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت موضوع سفارشی سازی خدمات و بررسی تاثیر آن بر وفاداری احتمالی مشتری این ضرورت ایجاد گردید که مبحث فوق به صورت علمی و عملی مورد بررسی قرار گیرد و اهمیت این موضوع برای سازمان مورد مطالعه بسیار مهم تلقی گردد.

 

 

1-4- اهداف تحقیق

 

1-4-1-اهداف علمی

سنجش تاثیر سفارشی سازی خدمات بر کیفیت ادراک شده مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

سنجش تاثیر سفارشی سازی خدمات بر رضایت مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

سنجش تاثیر سفارشی سازی خدمات بر اعتماد مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

سنجش تاثیر سفارشی سازی خدمات بر وفاداری مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

سنجش تاثیر رضایت مشتریان بر اعتماد مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

سنجش تاثیر اعتماد مشتریان بر وفاداری مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود

 

 

1-5- چارچوبه نظری و مدل تحقیق

با توجه به اهداف تعیین شده بالا چارچوبه نظری و مدل مفهومی تحقیق بدست می آید. مدل تحقیق برگرفته از مدل کول هو و هنسلر، (2012) که پیش از این در تحقیقی تحت همین عنوان انجام شده است، اقتباس گردیده است. در این مدل ابتدا سفارشی سازی خدمات بر کیفیت ادراک شده، رضایت مشتریان، اعتماد مشتریان و در نهایت به وفاداری مشتری منتهی شده است در این میان عامل واسطه ای ارزش واسطه ای ارزش ادراک شده لحاظ گردیده است. در شکل زیر چارچوبه نظری و مدل مفهومی تحقیق و نحوه ارتباط بین متغیرها به نمایش گذاشته شده است:

 

 

شکل 1-1 مدل مفهومی تحقیق

منبع: (کول هو و هنسلر، 2012، 337).

[1] Ball & et al

 

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

  • مدیر سایت

با شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات شرکت ها می توان برنامه ریزی بهتری برای افزایش صادرات انجام داد و باتوجه به ضعف ایران در صادرات کالاهای غیرنفتی باید به دنبال راه حلی جهت بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای تولید کننده کالاهای غیرنفتی باشیم. پس باید کالاهای تولیدی کشورمان به گونه ای باشند که از یک مزیت نسبی در بازاهای بین الملل برخوردار بوده و بتوانند با ارزش ها, رسوم , عادات, فرهنگ و سایر متغیرهای بازار هدف صادراتی انطباق ایجاد کرده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده شوند.

 

 

1-3 اهداف پژوهش

اهداف این پژوهش بشرح زیر می باشد

الف ) هدف اصلی : بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی ، تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات

 

ب) اهداف فرعی:

  1. شناسایی و تعیین اثر مزایای رقابتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن
  2. شناسایی و تعیین اثر تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن
  3. شناسایی و تعیین اثر تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت بر مزایای رقابتی آن
  4. شناسایی و تعیین اثر تعهدات صادراتی شرکت بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی
  5. شناسایی و تعیین اثر تعهدات صادراتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن

 

 

 

 

1-4 ادبیات و پیشینه پژوهش:

1-4-1 پیشینه داخلی :

  1. در پژوهشی مرتبط با بازارگرایی و عملکرد کسب و کار توسط آقای حسین رضایی دولت آبادی در سال 1384 انجام شده است تحلیل های آماری نشان می دهد که تأثیر غیر مستقیم فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار بر عملکرد کسب و کار به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. این موضوع نشان می دهد که قابلیت های بازاریابی نقش مهمی در رابطه بازارگرایی با عملکرد کسب و کار ایفا می کند.
  2. در پژوهشی که توسط سمانه اخوان فومنی که در سال 2012 انجام شده به رابطه بین بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادرات شرکت ها پرداخته شده ،.این مطالعه همچنین به وضوح نشان می دهد که جمع آوری اطلاعات از بازار و ایجاد یک کمپین بازاریابی بر مبنای ویژگی های بازار هدف و تطبیق محصول و تاکتیک های بازاریابی تاثیرات متفاوتی در عملکرد صادراتشان دارد.
  3. در پژوهشی که با عنوان بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات که توسط مصطفی الله وردی در سال 1391 انجام شده است. بر اساس تاثیر بالقوه بازارگرایی صادرکنندگان برروی عملکرد صادرکنندگان می باشدجامعه در نظر گرفته شده برای این پژوهش صادرکنندگان نمونه سال 1390 می باشد، نتایج این پژوهش نشان می دهد که بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات و مزیت رقابتی تاثیر دارد

 

  1. در پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر استراتژی آمیخته بازار یابی صادراتی بر عملکرد صادرات که توسط احسان جلالی در سال 1390 انجام گرفته است نشان می دهد رابطه بین استراتژی آمیخته بازاریابی صادراتی با عملکرد صادرات شرکتهای صادر کننده مواد غذایی تایید و تاثیر مستقیم این عوامل بر عملکرد صادرات به اثبات رسید.

 

  1. در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات در شرکت های صادراتی فعال در ایران و با توجه ویژه به صنعت شکلات و شیرینی که در سال 1387 توسط خانم مرضیه رییسی انجام گردیده است تحلیل داده ها نشان می دهد بین بازارگرایی و عملکرد صادرات و همچنین استراتژی همگون سازی محصول و عملکرد صادرات رابطه معنا داری وجود دارد.

1-4-2 پیشینه خارجی :

  1. کاتسیکاس و همکاران (2000) در پژوهش خود عنوان کردند که عملکرد صادرات باید شامل رضایت و خواست و هدف گیری مدیران عالی باشد زیرا یک ابزار اندازه گیری عملکرد صادراتی را در برابر انتظارات سازمانی را فراهم می کند در واقع ، بررسی گردیده است که با اشباع بازار داخلی و هدف گیری مدیران بر گسترش بازار های هدف خارجی شرکت ها عملکرد صادراتی بهتری داشته اند.

 

  1. مورگان و همکاران ایشان در سال 2004 پژوهشی را انجام داده اند که تمرکز بر بازار خارجی می تواند ریسک زا بوده و تلاش شرکت ها باید تولید کالا با مزیت بالای رقابتی در داخل کشور باشد

 

  1. در مقاله ای که توسط ناوارا و همکارانشان در سال 2009 ارایه گردیده است نتایج نشان داد که تطبیق تاکتیک های بازاریابی اثرات مستقیم بر عملکرد صادرات دارند ، هر چند دارا بودن  مزیت های رقابتی در بازارهای خارجی به طور قوی تری عملکرد صادرات شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده اند.

 

  1. در مقاله ای که توسط الیس و همکارانشان با عنوان شدت صادرات و بازاریابی در اقتصادهای در حال گذار با تاکید ویژه بر تجربه چین ارایه گردیده است نشان می دهد که دانش و آگاهی مناسب بازاریابی شرکت های صادراتی چینی از بازارهای صادراتی خود اثر مثبت بر عملکرد کلی آنها دارد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

  • مدیر سایت

) چارچوب نظری تحقیق

چهارچوب نظری مبنایی است که تمام تحقیق بر مبنای آن اجراء می شود. چهار چوب نظری یک شبکه منطقی ، توسعه یافته ، توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه ، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع (پیشینه تحقیق) فراهم آمده است (خاکی ،1387). مبنای نظری تحقیق حاضر تحقیقی است که اوزدمیر و اصلان[1] در سال 2011 انجام داده و مدل آن به صورت زیراست:

 

 
   

 

 

 

 

 

 

شکل (1-1) مدل تحلیلی تحقیق (& Aslan,2011 Özdemir)

 

 

 

 

 

 

 

 

1-6) فرضیه ها

با توجه به مدل چهار چوب نظری تحقیق که اشاره شد، فرضیه های تحقیق به شرح زیر است:

  1. یکپارچه سازی زنجیره تأمین  بر عملکرد تجاری شرکت هاتأثیر  دارد.
  2. یکپارچه سازی زنجیره تأمین  بر رقابت پذیری شرکت هاتأثیر  دارد.
  3. رقابت پذیری شرکت ها بر عملکرد تجاری شرکت هاتأثیر دارد.
  4. یکپارچه سازی زنجیره تأمین  از طریق افزایش رقابت پذیری شرکت ها بر عملکرد تجاری آن هاتأثیر  دارد.

1-7) تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق

تعریف یکپارچگی زنجیره تامین:

یکپارچگی زنجیره تامین به این معنا است که هر عضو زنجیره تامین در فعالیت های برنامه ریزی و پیش بینی مسائل آتی مشارکت مستمر دارد. یکپارچگی فعالیت های زنجیره تامین تنها زمانی می تواند مثمر ثمر واقع شود که تک تک اعضای زنجیره تامین خواستار دستیابی به اهداف مشترک در بازار محصول به عنوان یک مجموعه و یک پیکر واحد باشند (Kim and Cavusgil, 2009).


رقابت پذیری:

 

در سطح بنگاه پورتر معتقد توان رقابتی عبارت است از میزان ارزش بیشتری که یک شرکت قادر است نسبت به رقبا ایجاد نماید. تاوین[2] (2010)همچنین در سطح بنگاه عامل رهبری هزینه، کیفیت محصول، انعطاف پذیری فرایند، خدمات پس از فروش وخدمات به مشتری را به عنوان مشخصه های توان رقابتی شرکت ها نام برده است. سیگل[3]، کوکبرن[4] وکالیبالی[5] (1999) توان رقابتی را معادل قابلیت یک بنگاه برای فروش سود آور محصولاتش می دانند (حسینی واقبال پور،1391).

1-8) قلمرو تحقیق

قلمروموضوعی:از لحاظ موضوعی این تحقیق بر مبنای عملکرد تجاری شرکت ها بوده و این عملکرد می تواند ناشی از متغیرهای مختلف باشد که در این تحقیق تأکید بر یکپارچه سازی  زنجیره  تأمین  و رقابت پذیری می باشد.

قلمرومکانی: شرکت های تولید کننده قطعات خودرو در سطح کشور

قلمروزمانی: قلمرو زمانی این تحقیق ازشهریور1392 تا دی ماه 1392 می باشد

[1]  Aslan & Özdemir

[2] Taiwen

[3] Siggel

[4] Cockburn

[5] Coulibaly

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

  • مدیر سایت
  • مدیریت بازاریابی[1] و رفتار مصرف کننده

انجمن بازاریابی امریکا بازاریابی را فرآیندی می داند که در آن تصویر کردن، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع ایده ها، کالاها و خدمات، برنامه ریزی و اجرا می گردد تا با ایجاد مبادلات سودمند، رضایت افراد و اهداف سازمانی حاصل گردد (Peter and Olson 2010، Grewal and Levy 2008).

طبق این تعریف بازاریابی فرآیندی است که برای ایجاد و تحویل ارزش به مشتریان می کوشد و روابط با مشتریان را به گونه ای حفظ می کند که به نفع سازمان و سهامداران باشد (Grewal and Levy 2008). در این دیدگاه مصرف کننده هسته ی اصلی فعالیت ها می باشد و تمام ابزارهای در دسترس متناسب با نیاز مصرف کنندگان طراحی و اجرا می شود. فیلیپ کاتلر[2] (1997) این فرآیند را که برای هماهنگ کردن شرکت با بهترین فرصت هاست، اینچنین بیان می کند:

  • فرآیند مدیریت بازاریابی (کاتلر 1997)

این فرآیند زمینه ی لازم را برای تحقق اهداف استراتژیک سازمان مهیا می سازد. در این فرآیند ابتدا فرصت ها و تهدیدهای عمده ی بازار را شناسایی کرده و باید به دنبال راه هایی بود که بیشترین فایده را به مصرف کنندگان برساند. به همین منظور باید مصرف کنندگان هدف را به درستی شناسایی کنیم و با استفاده از متغیرهای بازاریابی قابل کنترل (4Ps) به برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه های بازاریابی اقدام نماییم. البته باید تناسب امکانات و برنامه های بازاریابی شرکت را با رقبا نیز در نظر گرفت.

همانطور که می بینیم اساسی ترین و زیربنایی ترین مرحله از این فرآیند، تجزیه و تحلیل فرصت های بازار می باشد. در این مرحله است که باید مصرف کنندگان نهایی و سازمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. موضوع رفتار مصرف کننده در این مرحله مطرح می شود. پرسش اصلی این است که نحوه ی واکنش مصرف کنندگان به محرک های بازاریابی مختلفی که شرکت احتمالاً مورد استفاده قرار می دهد، چگونه است؟ مدل محرک – واکنش رفتار خریدار به دنبال جواب این پرسش می باشد(Kotler and Armstrong 1997).

جایگاه رفتار مصرف کننده و خصوصیات فردی مصرف کننده که از آن جمله، نگرش می باشد در شکل 2-2 به خوبی مشخص است. این بررسی ها در جعبه سیاه خریدار یا مصرف کننده انجام می گیرد. بازاریاب در پی این است که بداند چگونه یک محرک در جعبه سیاه مصرف کننده به یک واکنش تبدیل می شود.

 

 

سایر محرک ها محرک های بازاریابی
اقتصادی

 

تکنولوژیک

سیاسی

فرهنگی

کالا

 

قیمت

مکان

تبلیغات پیشبردی

 

جعبه سیاه خریدار
فرآیند تصمیم خرید مشخصات خریدار
واکنش های خریدار
انتخاب کالا

 

انتخاب مارک تجاری کالا

انتخاب فروشنده

زمانبندی خرید

مبلغ خرید

 

 

 

 

 

 

  • مدل محرک- واکنش رفتار خریدار (Kotler and Armstrong 1997)

این محرک های بازاریابی یا همان ترکیب عناصر بازاریابی(4Ps) شامل محصول (Product)، قیمت(Price)، توزیع(Place) و ترفیع(Promotion) می باشند. همانطور که در شکل 2-2، در قسمت محرک های بازاریابی نیز دیده می شود، اولین و اساسی ترین مورد از این موارد خود کالا یا محصول مورد نظر می باشد. کاتلر و آرمسترانگ (1997) در این زمینه چنین بیان می کنند: « در یک مفهوم کلی، هر چیزی، از کالای فیزیکی گرفته تا خدمات، اشخاص، مکانها، سازمانها و عقایدی که بتوانیم به بازار عرضه کنیم را کالا می نامیم». وی در ادامه سه سطح را برای کالا در نظر می گیرد که شامل شالوده ی کالا، کالای واقعی و مزایای اضافی کالا می باشد. در درونی ترین سطح یعنی شالوده ی کالا به فایده و منفعت اصلی کالا توجه شده و در بیرونی ترین سطح یعنی مزایای اضافی به مسائلی از قبیل تحویل، نصب، خدمات پس از فروش و گارانتی ها پرداخته می شود(Kotler and Armstrong 1997).

اما یک بازاریاب در سطح میانی، یعنی کالای واقعی، چه ابزاری را در اختیار دارد تا بتواند بر روی رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارد. کالای واقعی شامل مواردی همچون ویژگی های کالا، طرح و کیفیت آن، نام تجاری و بسته بندی کالا می باشد (Kotler and Armstrong 1997). کشور محل ساخت کالا یا محصول، جزو اجزای این سطح از کالاست، که در ویژگی ها، نام تجاری و بسته بندی محصول انعکاس می یابد. بنابراین کشور محل ساخت کالا جزو محرک هایی است که می تواند در برنامه ریزی بازاریابی برای تأثیر گذاشتن بر رفتار مصرف کننده و بالاخص نگرش وی (که موضوع مورد نظر ما در این مطالعه است) مورد استفاده قرار بگیرد. حال در ادامه ی مطالب این فصل، ابتدا نگاهی اجمالی به مبحث رفتار مصرف کننده می اندازیم و سپس به تفصیل دو موضوع نگرش و کشور محل ساخت محصول را در ادبیات تحقیق مورد بررسی قرار می دهیم.

  • رفتار مصرف کننده

تجزیه و تحلیل رفتار خرید مصرف کننده یکی از گامهای اساسی تجزیه و تحلیل فرصت های بازار می باشد. زیرا علیرغم شباهت هایی که در فرآیندهای تصمیم گیری خریداران وجود دارد، اما مصرف کنندگان و مشتریان مختلف، اغلب فرآیندهای خریدشان را به گونه های متفاوتی پایان می دهند. این تفاوتها انعکاس دهنده گوناگونی مصرف کنندگان در ویژگی های شخصی و عوامل اثرگذار اجتماعی می باشد (Mullins et al 2008). اهمیت این مسئله تا جایی است که امروزه حوزه ی بازاریابی بر اساس اصل تقدم مصرف کننده[3] پایه ریزی شده است (موون و مینور[4] 2001). از اینرو گروه های زیادی مشتاق به مطالعه ی رفتار مصرف کننده می باشند که پیتر و السون[5] (2010) در یک نگاه کلی آنها را به سه دسته تقسیم می کنند :

  1. سازمانهای بازاریابی : این گروه هم شامل سازمانهایی هستند که برای فروش محصولات تلاش می کنند و هم سازمانهایی که در تبادل با مصرف کنندگان هستند؛ مانند بیمارستانها، موزه ها، پارکها، شرکتهای حقوقی، دانشگاهها و … . تأکید اصلی این گروه بر تبادل بین کسب و کار و مصرف کننده است و ایده های آنها برای تمام سازمانهای نام برده قابل استفاده می باشد.
  2. سازمانهای دولتی و سیاسی : دغدغه اصلی این گروه نظارت و قانونمند کردن مبادلات بین سازمانهای بازاریابی و مصرف کنندگان می باشد. این فعالیت ها در قالب سیاست های عمومی منتشر می شود.
  3. مصرف کنندگان : هم شامل مصرف کنندگان نهایی می شود و هم خریداران سازمانی که منابع را به منظور تولید کالاها و خدمات خریداری می کنند.
مصرف کنندگان
سازمانهای بازاریابی
فعالیت های مصرف کننده
استراتژی های بازاریابی
سیاستهای عمومی
دولت و سازمانهای سیاسی

 

 

 

 

 

 

  • گروه های مشتاق به رفتار مصرف کننده(Peter and Olson 2010)

همانطور که می بینیم نتایج مطالعات درباره ی رفتار مصرف کننده، دامنه ی وسیعی از افراد، گروهها و سازمانها را بهره مند می سازد که این خود بیانگر نیاز جدی به تحقیق در این زمینه می باشد.


شیفمن و کانوک[6] (2008) در کتاب رفتار مصرف کننده ی خود واژه ی رفتار مصرف کننده را اینچنین تعریف می کنند: رفتاری که مصرف کنندگان در جستجو، خرید، استفاده، ارزیابی و کنارگذاری کالاها و خدماتی که انتظار دارند نیازهای آنان را برآورده سازد، از خود نشان می دهند. به نظر آنها، این واژه دو دسته از مصرف کنندگان را در برمی گیرد:

 

[1] Marketing Management

[2] Philip Kotler

[3] Principle of consumer primacy

[4] Mowen and Minor

[5] Peter and Olson

[6] Schiffman and Kanuk

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

  • مدیر سایت